Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja

Ceremóniamester blog

#ceremónia mester

#Ceremóniamester referencia

#Ceremóniamester

#Hungarian Wedding Awards Winner

#Írásaim magazinokban

# Újságokban

Szerencsésnek érzi magát Szablya Ákos ceremóniamester, a Te ceremóniamester  -ed, mert sokadjára kértek fel, hogy írjak cikket újságokba. Most épp újra a Ceremónia esküvői magazinban. A külföldi hagyományok, esküvők kapcsán jelent meg egy kis írásom a többi jó kis cikk mellett. 

Keressétek, vegyétek az újságárusoknál, majd olvassátok is el! :)  

Az indiai párok véleményét rólam, a ceremóniamesterükről itt olvashatod el:  Feedback of Indian-Hungarian Wedding 1 és  Feedback of Indian-Hungarian Wedding 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az indiai esküvők színes világa

Voltam oly szerencsés, hogy már kétszer is megfordulhattam Indiában. Alkalmanként barátaimmal több, mint 1-1 hónapot utaztunk Mumbai-ból (Bombay) indulva, előszőr észak felé, majd a második alkalommal dél felé tettünk meg egy “félkört” ami Kolkata-ban (Calcutta) ért véget. Érdeklődésem középpontjában a szellemi-vallási központok, templomok, szent helyek végiglátogatása volt, hiszen a hindu tradíciót: jógát és védéntát tanultam már sok-sok éve. Mesés helyeken jártam és hihetetlen élményekkel gazdagodtam. Láthattam, érezhettem megannyi csodát. Csak a legfontosabbat kiemelve: az igaz szerelem emlékművét, a mogul császár, Shah Jahan által feleségének, Mumtaz Mahal-nak épített, hófehér márványba faragott sírját, a Taj Mahal-t, Varanasi, India legszentebb városának ghatjain, a halotti máglyák lángolását, Khajuraho “erotikus” tantrikus jain és hindu templomait. Valamint számomra kulcsfontosságú volt, hogy meglátogathattam India legnagyobb szentje, a Jivanmukti Bhagaván Srí Ramana Maharshi ashramját és a szent Arunachala hegy lábánál Tiruvannamalai-ban található Arunachaleswar templomot.
Hidd el hihetetlen egy világ India! Még mindig ez vár rád is, ha veszed a bátorságot és odautazol.

Azonban elbeszélésem kanyarodjon e kis bevezető után az esküvők világa felé. Udaipurban belebotlottunk egy illatokkal körülölelt, fényekkel teliaggatott színorgia felvonulásba, amiről később kiderült, hogy egy esküvői menet volt. Megközelítően ezer ember vonult fel a legszínesebb, felékszerezett ruhájában nagy csinnadrattával körbevéve a híntón utazó, ünnepelő párt. Minket is invitáltak, hogy tartsunk a díszes forgataggal, s innen visszatekintve sajnálom is, hogy máshová siettünk.

De hogy is zajlik egy hagyományos indiai esküvő!? India óriási ország, sok nemzetből tevődik össze, összesen 1652 (!!!) nyelvet beszélnek. Természetesen a 28 államnak mások a szokásai, hagyománya és másként is ünneplik azokat.

Általánosságban 3 napos egy esküvő. Mindezt azonban megelőzi a párok megismertetése egymással. Sokan félreértik a kasztokat, helyesebben mondva a varnákat ((jelentése: szín, alak, megjelenés) melyeknek 4 csoportja van: bráhmana (pap/szellemi/értelmiségi), kshatriya (harcos/nemesség), vaisyá (kézműves és kereskedő), súdra (szolgálók) + avarna - a kaszton kívüliek, a páriák (rituálisan tisztátalan munkákat végzők, rabszolgák, halottvivők, hóhérok, mészárosok, megbélyegzett bűnözők, stb). Így talán már érthetőbb miért kaszton/varnán belül kötnek házasságot. Csak a mesében van úgy, hogy a parasztlegény elveszi a királylányt...

A gyerekházasságokat még 1929-ben betiltották és az alsó korhatárt férfiaknál 18, nőknél 14 évben állapították meg. A legtöbb ortodox hindu szerint a nők csak egyszer mehetnek férjhez. Régebben rituálisan feláldozta önmagát (szati) a megözvegyült asszony és önként elégette magát egy máglyán (hivatalosan ez is be lett tiltva, bár kis falvakban a mai napig előfordul).

A nagy különbség a nyugati világhoz képest, hogy a szülők rendezik meg az első “véletlen” találkozót a fiatalok számára, hiszen ők ismerik az anyagi- társadalmi helyzetüket, kvalitásaikat, érdeklődési körüket, stb. Ha a gyerekek egyetértenek, akkor jöhet a házasság.

Ebből a szempontból az indiai házasság előnyösebb pozicióból indul, mint a nyugati, hiszen itt folyamatos fejlődés tapasztalható (megkedvelik egymást, szerelembe esnek, ami később hosszan tartó szeretetté alakul át), míg nálunk a csúcsponton köttetik a házasság, ahonnan sajnos zömében lefelé ível minden érzelem és vele együtt a megbecsülés.

Általában a védikus asztrológiának nagy szerepe van a párok kiválasztásában, az esküvő időpontjának kitűzésében. Az esküvő előtt rögzítik az esemény kedvező időpontját (muhurta néven). A menyasszony és a vőlegény születési idejét használva az asztrológusok kiszámítják a bolygók és a csillagok helyzetét, hogy tükrözzék a pár transzcendens egységét. Az ünnepségen bejelentetik a menyasszony és a vőlegény (legalább három nemzedékre visszamenőleg) gautráját (eredeti klán).

Az esküvő előtt megrendezik a sangeet eseményét, ahol a család összejön, hogy énekeljen, táncoljon és élvezze a közelgő egység örömét. A menyasszony családja hagyományos népdalokat énekel üdvözlésként a vőlegény családjának. Innen a név, a sangeet, melynek jelentése együtt éneklés. Ezek után a menyasszony kezét és lábát henna festékkel díszítik a Mehendi szertartás alkalmával. Van amikor maga a mehendi ünnepség indítja el az esküvőt, bár általában egy nappal a házasság előtt kerül erre sor, mivel a szertartás órákat vehet igénybe..

A menyasszonyt az esküvő előtt barátnői öltöztetik vörös, vagy bordó száriba, ékszerezik fel a szülők által a gyermekük születése óta gyűjtött ékszerekkel; arany nyaklánccal, fülbevalóval, karkötőkkel, valamint haját virágokkal ékesítik. Az indiai kultúrában a piros a felkelő napot, a jólétet és a termékenységet jelképezi.

Az esküvő napján Indiában a menyasszony és a vőlegény a szertartás előtt semmit sem ehet.

Felállítanak egy ideiglenes szerkezetet a Mandap-ot, amelyet a házassági ceremónia céljából állítanak össze. Ez egy emelt platformon helyezkedik el és virágokkal, növényzettel, szövettel és kristályokkal díszítik azt fel. Az esküvői szertartás este zajlik a menyasszony házában. A mandap (esküvői oltár) közepén tüzet gyújtanak. A hindu házasság szentség, nem szerződés. A tűz a tanú, az energia, a dinamika szimbóluma, ezért a pár áldozatot ajánl fel a tűznek. A menyasszony testvére három csésze rizst ad a menyasszonynak a boldog házasság érdekében. A menyasszony minden alkalommal felajánlja a rizst a tűznek. Ez az áldozat homam néven ismert. Van ahol az édesanya járul a pár elé egy kalászosokkal ( a termékenység szimbóluma) teli tálkával, amiből a menyasszony gabonát szór a lángok közé. Ez az áldozat segíti a jó háziasszonnyá, termékennyé válásában. Az ifjú pár együtt, a betegség nélküli, hosszú és boldog, egymást segítő út reményében gabonát, gyümölcsöket helyez az áldozati tűzbe.

A menyasszony és a vőlegény megcserélik virágfüzérüket. Ez fejezi ki a pár vágyát, hogy egymáséi legyenek.

A hindu hagyomány szerint csak az apai felajánlás után lehet a vőlegényé a menyasszony. Így az apa a lányának kezét a vőlegény kezébe helyezi és vizet önt a lánya kezébe, amely az ujjain át a vőlegény kezébe áramlik. Ez a kanyadaan szertartása.
Ezt követi a saptapadi. Ekkor a menyasszony és a vőlegény kötik össze ruháikat, miközben körülveszik a tüzet. Dél-Indiában a pár hét lépést jár együtt, hogy jelezze összetartozásukat, barátságukat. Az észak-indiai hagyományban hét kört készítenek egy ünnepi tűz körül. Mindegyik kör konkrét áldást jelent az istenektől. Az saptapadi legfontosabb jelentése a barátság megteremtése, amely a hindu házasság alapja.
Vörös-narancs port, Sindoor-t szórnak a nő hajára. Ez jelképezi az új házas nő státuszát.

Az ünnepség imádsággal kezdődik Ganesha felé, aki a kezdetek, a jó szerencse, az akadályok eltávolításának istene. Áldozatot nyújtanak be annak érdekében, hogy Ganesha előkészítse az utat a pár házas életéhez. Zsinórokat kötnek (Raksha Bandhan) mind a menyasszony, mind a vőlegény csuklójához. Szimbólikusan ez védelmezi a házasságukat. Mangala Sutra - a vőlegény fekete és arany gyöngyökből egy nyakláncot helyez a menyasszonyra. Hagyományosan Lakshmit, a hindu gazdagság, vagyon és jólét istennőjét szólítják meg, s így kap áldást teljes házassága alatt.

A tűzceremóniát lakoma, mulatság követi: sok fogásból álló ételkülönlegességek következnek. Természetesen a hindu esküvőknél csak vegetáriánus ételeket fogyasztanak, majd egész éjjel táncolnak és énekelnek. Reggel a násznép kíséretében átvonulnak a férj házába, ahol az ifjú párt újabb ajándékok és köszöntések várják.

Indiában nem gyűrűt használnak a férjezett asszony megkülönböztetésére, hanem a piros pöttyöt (bindi-t) a homlokon, ami azt jelenti, hogy a hölgy foglalt. Ezt a pöttyöt a férj a szertartáson helyezi fel a menyasszony homlokára. Vidéken, falun, a mai napig az esküvő nem is jár hivatalos anyakönyvezéssel (sokaknak személyi igazolváya sincs). Elég, hogy akár több ezer ember előtt megköttetik a házasság, az ünnepség - ezáltal már “hivatalos” lesz a házasság.

Már több indiai-magyar esküvőn lehettem ceremóniamester. Az általam vezetett esküvők vegyes nemzetűek voltak, indiából, külföldről -főleg Angliából - érkező családdal és modern fiatalokkal, angol-magyar nyelven. Általában 2-3 esküvő szokott lenni: a teljesen tradícionális Indiában, majd lakóhelyükön indiai tradíciókkal és Magyarországon modern, nyugati változatban, esetlegesen pár hagyományos elemmel. Az itthoni esküvőt mindig a párral együtt tervezzük meg a legapróbb részletektől kezdve, a szórakoztató programokon át, egészen a party-ig.

Szablya Ákos Ceremóniamester

http://www.ceremoniamestered.hu

https://www.facebook.com/szablyaakoscm/

Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja Ceremóniamester Szablya Ákos | Újra egy cikk egy egyesküvői magazinban - Ceremóniamester ajánlja


Még ez is érdekelhet - a Ceremóniamester ajánlja

Válogatás visszajelzéseinkből, írásainkból és az esküvői kisokosból

A Ceremóniamester és Fanni & Lóci

Kedves Ceremóniamester Ákos, Szeretnénk megköszönni, hogy végig kísértél minket a nagy napunkon és megkönnyítetted az előkészületeket a profizmusoddal! Sok-sok támogatást és ötletet kaptunk tőled, ezzel rengeteg terhet levéve a vállunkról. Az elkészült fotókat nézegetve újra felidéztük a legszebb pillanatokat és ismét átjárt minket az a boldogság és öröm, amit ott akkor átéltünk. Köszönjük, hogy egy felejthetetlen napban lehetett részünk, a segítségeddel egy hatalmas bulit csaphattunk és egy percig sem kellett izgulni semmi miatt, minden „kis bakira” volt valami megoldásod. További sikerekben gazdag esküvőket kívánunk Neked és reméljük mindenki olyan jól fogja érezni magát a lagziján, mint mi éreztük magunkat, de beszéljenek magukért a képek.. Fanni és Lóci

A Ceremóniamester, aki imádja Délkelet-Ázsiát - egy újabb -személyes- interjú velem Szablya Ákos ceremóniamesterrel

Nagyon jó érzés, ha a konkurencia követendő CEREMÓNIAMESTER -nek, példaképnek tart, sőt még riportot is készít velem.

MITŐL LESZ TÖKÉLETES EGY ESKÜVŐ!?

A Ceremónia Esküvő Magazinban megjelent cikkemet olvashatod el itt, de ha olvashatóbb szöveget szeretnél, akkor klikk ide : Szablya Ákos Ceremóniamester cikk    
Vissza a Ceremóniamester blog bejegyzésekhez

Kapcsolat

Kérdésed van, ceremóniamester ajánlatot kérnél, kérlek írd meg, és keresni foglak!