Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja

Ceremóniamester blog

Egy különleges, agyalós, "többször megnézős" filmet, Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-drámát ajánlanék a figyelmedbe. Nem könnyen értelmezhető, mert nagyon oda kell figyelni az apró részletekre ami fölött akár el is siklik első nézésre az ember. Mindenesetre -ha nem is a történet szempontjából- de én párhuzamot vonok két régi nagy kedvencemmel: a David Cronenberg által rendezett Meztelen ebéd-del (Naked Lunch) és Jud Law főszereplésével és szinén David Cronenberg által rendezett eXistenZ -el. Ezekben a filmekben egyszerre az a nagyszerű és egyben a dühítő, hogy újra és újra meg kell nézni a filmet, hogy feltárhassuk az értelmezésének megannyi síkját.

 

Na de lássuk egy profi esztéta, FroG szemével a sztory-t:

Az emberek mindig is szerették azokat a rejtélyeket, amelyek túlnyúlnak a megmagyarázható határokon, nem csoda, hogy imádjuk az ezekről szóló filmeket, ugyanakkor az sem meglepő, hogy bár Dennis Villeneuve Enemy cimű filmje a felszínén egy ilyen találós kérdéssel foglalkozik, a nézők mégsem voltak maradéktalanul megelégedve az alkotással. A Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma ugyanis jóval mélyebb alkotás annál, mint azt a sztori első hallásra sugallná. Hogy pontosan mit boncolgat Villeneuve rendezése? Ezt próbálom megfejteni az alább olvasható cikkben, nyilván óriási SPOILEREKKEL, szóval csak azok olvassák, akik látták a filmet.

 

Az Enemy José Saramago Az embermás című kötetének adaptációja, mely főhőse ugyanolyan depressziós kisemberi életet él, mint Villeneuve és Javier Gullón hősfigurája. A sztoriból - miszerint egy történelemtanár egyszer csak saját magát véli felfedezni egy kevésbé ismert filmben - , szinte egyenes út vezetne egy olyan mondanivalójú alkotáshoz, amely egy olyan emberről szól, aki a belső gondolataival, azaz kvázi önmagával vívódik. Véleményem szerint ez az Enemyben csak részben van igy, mert bár a történet alakulásából valóban adódna egy ilyen olvasat, Villeneuve csavar egyet a sztorin, és ha lehet, még jobban a feje tetejére állítja a karaktereket.

A történetben szereplő két férfi – legalábbis szerintem – azonos személy, azonban Adam a múlt, Anthony pedig a jelen személyiségét alkotja. Erre utaló jelenetek például azok, amelyekben Adam a történelemórát ismétli (mielőtt „megismerné Anthony-t) melyek duplázása egyfajta bizarr időhurokra utal (mellesleg épp Hegelt idéz, és a történelem körkörös mivoltáról beszél), melybe beleragadt hősünk ugyanazokat a mindennapi teendőket ismétli, szinte gépies monotonnal. Adam élete akkor változik meg igazán, amikor a filmben kvázi önmagát véli felfedezni, és szinte paranoid módon próbál „képmása” nyomára lelni. Ez eddig nem sok rejtélyt tartogat magában, a történet az első Anthony felé intézett telefonhívás után kezd összegabalyodni, és innen válik szimbólumrendszerekkel kikövezett kirakóssá a sztori.

 

A vonal másik végén lévő Helen (aki Anthony várandós felesége) ugyanis férje hangját véli felfedezni a készülékben, ami olyan szempontból nem meglepő, hogy a két főszereplő szinte teljesen megegyezik egymással. Azonban később, amikor Anthony Adammel beszél, Helen egyáltalán nem hisz neki, holott állítólag ő is hallotta korábban Adam hangját.

Ez a jelenet a két férfi találkozása után lesz kulcsfontosságú, ahol a közös sebhely „feltárása” után Adam zavarba jön, és viharosan távozik. A legfontosabb momentum Adam és Anthony karakterében, hogy egyik közös jelenetükben sincs rajtuk kívül senki, sőt, az Adam – Helen találkozó utáni telefonhívásnál sem derül ki, hogy valóban Anthony vette-e fel a telefont. Villeneuve rendezésének és Gullón forgatókönyvének tudatos építkezése azonban csupán a film utolsó perceiben csúcsosodik ki, és igazából onnantól visszagondolva válnak fontossá olyan szinte jelentéktelen momentumok, mint az előbb említett telefonbeszélgetések, vagy hogy a két férfi találkozójára egy elszigetelt motelben kerül sor, ami Adam + Anthony agyának szinonimája is lehet (egyébként is, hogy tudta kinyitni az ajtót Adam, ha Anthony még nem érkezett meg?).

 

Fontos megvizsgálni a két karakter közötti különbségeket is. A legszembetűnőbb eltérés, hogy míg Adam látszólag céltalan, kiüresedett életet él, ahol a Nő csupán a szexualitást szolgáltatja, addig Anthony komoly egzisztenciával, karrierrel, várandós feleséggel rendelkezik. Ezen felül látható, hogy míg Adam egy régi autóval jár, ugyanazokat a ruhákat viseli, és egy "kis porfészekben lakik", addig Anthony divatosan öltözködik, menő motorja és extravagáns lakása van, sőt, viselkedésükben, vérmérsékletükben is különböznek (Adam visszahúzódó, míg Anthonyból képes előtörni a robbanásszerű agresszió).

 

A történetnek két szubjektív dekódolása lehet, az első: a fentebb említettek szerint Adam és Anthony ugyanazon ember elméjének karakterei, azonban Adam a hősünk múltbéli útkeresésének emlékképe (ahol vélhetően viszonya volt felesége mellett, a közös jeleneteik pedig vélhetően a hősünk képzeletében játszódnak le), míg Anthony a jelenkor megcsömörlött alakja, aki akkor kezd furán viselkedni, amikor hívást kap Adamtől, tehát újra előtör benne múltbéli énje (erre utal például az, hogy követi Mary-t, akivel "Adamnek" volt viszonya, sőt, később randizni viszi). Ennek a megfejtésnek a kulcsszereplője Helen, aki végig kételkedik Adam létezésében, holott állítólag találkozott vele, és ez véleményem szerint csak úgy magyarázható, ha pontosan tud hősünk neurózisáról, erre utalnak a „mi történt ma az iskolában” illetve a „nem szeretném ha elmennél” – mondatok, és igazából ezzel magyarázható az Adammel (azaz az Anthony által újraformálni látszó és a múltba kapaszkodó Adammel) való találkozás az iskolánál, ahol ekkor már semmi arra utaló jel nincs, hogy a férfi ott dolgozik (például egy üres tanterem katedráján áll, mégis a diákjaitól való elkésésre hivatkozik). A lezáráshoz közelítve bekövetkezett baleset pedig több homályos foltra is rávilágít, elsősorban nyilván a sebhelyre ad magyarázatot, másodsorban azonban itt válik el, majd a  kulcs megkapásával " egyesül" újra Anthony és Adam karaktere.

A második aspektus szerint az előbb felsorolt események értelmezhetőek úgy is, hogy a képsorok Adam identitásválságára utalnak, és a képzelt hasonmás csupán hősünk negatív oldalát óhajtott megfesteni, akivel harcolnia kell (erre utalhat a címadás is) a domináns szerepért, a megállapodásért, azért, hogy együtt maradjon a terhes feleségével, és ezzel ne a kiüresedett életet, a kicsapongást és a teljes erkölcsi hanyatlást válassza.

 

 

A pók motívum

A történetben szereplő pók motívumokat, amelyek a történet rengeteg pontján elrejtve, vagy épp explicit jelennek meg, azért nem vizsgálom részletesebben, mert egyrészt nem sok támpontot ad a sztori a szimbólum pontos dekódolásával kapcsolatban, másodsorban pedig a pók egyszerre lehet a megállapodástól, azaz a szabadság feladásáról, vagy akár az újbóli kicsapongástól való félelem absztrakciója. A legvalószínűbb értelmezés szerint a pókok a nőket hivatottak reprezentálni, hisz ha belegondolunk, minden megjelenésük a nőkhöz kapcsolódik: a nyitójelenet, a betört autószélvédő alkotta pókháló, a városban "portyázó" óriáspók, valamint a film lezárásában, a zuhanyzóban megjelenő pók is a női szereplők jelenlegi vagy korábbi megjelenéséhez köthető.

 

Az Enemy tehát mindenképpen sokrétegű és nehezen érthető film, a fent felsoroltak csupán az én agyamból kipattant értelmezés részletei. A történet tehát legalább annyira párkapcsolati-, mint egzisztencialista dráma, amely önmagunk megismerésével, a felelősségvállalástól való félelemmel és a múlt feldolgozásával is foglalkozik, mindezt egy szövevényes kirakósba bújtatva, Lynch-i eszközökkel megfűszerezve. Persze ez csupán az én értelmezésem, ami lehet nettó baromság is (sőt), úgyhogy várom lent a ti megfejtéseiteket is.

Ceremóniamester forrása

Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja Eskvüi ruhák | Enemy - Jake Gyllenhaal főszereplésével készült pszicho-dráma - Ceremóniamester ajánlja

Még ez is érdekelhet - a Ceremóniamester ajánlja

Válogatás az esküvői ruhák blogból

Legújabb álom esküvői ruhák, trendek 246 - Ceremóniamester ajánlja

Ha álmaid esküvői ruháját keresed, akkor jó helyen jársz, mert a Szablya Ákos ceremóniamester, a Te ceremóniamester -ed hetente újabb és újabb neves tervezőtől mutat Neked szépséges esküvői ruhakölteményeket. Most épp, Eden Aharon Loverbird 2020, új  esküvői ruha sorozatát (II. rész) nézheted végig.   

Legújabb álom esküvői ruhák, trendek 247 - Ceremóniamester ajánlja

Ha álmaid esküvői ruháját keresed, akkor jó helyen jársz, mert a Szablya Ákos ceremóniamester, a Te ceremóniamester -ed hetente újabb és újabb neves tervezőtől mutat Neked szépséges esküvői ruhakölteményeket. Most épp, Lazaro Bridal, új  esküvői ruha sorozatát (I. rész) nézheted végig. 

Divatbemutatókról ollózva 41 - Ceremóniamester ajánlja

Szablya Ákos ceremóniamester , a Te ceremóniamestered egy új sorozatot indít Neked Divatbemutatókról ollózva címmel. A legnagyobb divatházaktól kezdve a legextrémebb ruhákig mindent fogsz látni ebben a csokorban. Remélem inspiráló, de az biztos hogy amulatba ejtő lesz majd. :)
Vissza a esküvői ruhák blog bejegyzésekhez

Amennyiben nemcsak az esküvői ruhák érdekelnek, hanem esküvőre ceremóniamestert is keresel, akkor kérlek nézd meg a weboldalam ahol mindent infót megtalálsz rólam, referenciáimról vagy akár a tanítványaimról.

ceremoniamestered.hu